Káldi Katalin festőművész
Káldi Katalin rendkívül konzekvensen építkező életműve sok szálon kötődik a radikális festészet és a konceptuális művészet hagyományaihoz. Generációjának kiemelkedő tagjaként 1989 és 1994 között Károlyi Zsigmond növendéke volt a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán.
A monokróm tradíció Káldi festészetével kapcsolatban is megkerülhetetlen hivatkozást jelent. Nála azonban a monokróm nem iránymutató festészeti princípium, hanem a figyelem összpontosításának és a képtér redukálásának legkézenfekvőbb megoldása. A táblaképeinek felületein alkalmazott kompozíciós elvet azonban a mozaik, az installáció és – kis túlzással – a szobrászat formanyelvére is ráigazította. A különböző médiumokban létrehozott felületeken kezdettől fogva jelentős figyelem irányul a tárgyak kontemplatív jellegére, és az évtizedek során ez az összpontosítás fokozatosan erősödött.
(Zsikla Mónika: A tökéletes hatos)
A koncentráció mozzanatával függ össze a redukció. Káldi többnyire egyetlen színre korlátozza palettáját (ám a „színesebb” művein sem alkalmaz két-három színnél többet). A képi egység monokrómiaként realizálódik. A kompozíciók alapja az egyszínű felület. Kezdetben volt a sík. Kezdetben volt a szín. Valahogy így hangzana Káldi Katalin teremtéstörténete.
Eszembe jut Bak Imre hosszú évekkel ezelőtt leírt mondata, amely napjainkban is rendkívül pontosan jellemzi Káldi Katalin alkotói gyakorlatát: „Tőmondatszerű a kijelentés, amelynek végérvényessége egyidejűleg meg is kérdőjeleződik, és így a mondat lebegtetett lesz, és előtérbe lép a munka vizuális jelentősége: a festmény mint vízió.”
(Fehér Dávid: A kétség és az egység, Káldi Katalin új műveiről)
(Mindkét szövegrészlet a Budapest Galériában 2019. december 6. – 2020. január 19. között megrendezett A tökéletes hatos című kiállítás katalógusából való.)
Publikáció:
KÁLDI Katalin: A számos és a számtalan, Balkon, 2013/3.
Bibliográfia:
Christian BAUER: A forma akarása, Káldi Kata munkáiról, Balkon, 1995/9.
SINKÓ István: Egy pohár vízió, Káldi Kata kiállítása a Liget Galériában, Új Művészet, 1996/1-2.
MAURER Dóra: Káldi Katalin, Brigitte Liebel, Thorsten Jones és Nagy Gábor György kiállítása, Balkon, 1997/10-11, 23.old.
Susan SNODGRASS: In a Free State, Report from Budapest, Art in America, 1998/10., p.85.
Andreas BEE: Zum Beispiel ein Paar Schuhe, MMK, Fran- furt am Main, 1999 (kiállítási katalógus)
WINKLER Nóra: Kétségek és karácsonyfadíszek (interjú) Artmagazin, 2005/5-6.
BAK Imre: Tér, Knoll Galéria, Budapest, 2005 (kiállítási katalógus)
LIGETFALVI Gergely: Tárgylemezek, Balkon, 2009/11-12.
HAJDU István: Káldi Katalin, Raiffeisen Galéria, Budapest, 2010 (leporelló)
RIEDER Gábor kiállítás ajánlója, Artmagazin, 2010/4.
TATAI Erzsébet: VAS, Káldi Kata két kiállítása, Balkon, 2012/1.
ZSIKLA Mónika: A különbözőség falansztere, Balkon, 2014/3.
ORBÁN György: Az illetlenség szabályai, Balkon, 2014/3.
MAGYAR Fanni: Kés, kalapács, vasaló, Műértő, 2016/6.
DÉKEI Kriszta: A hiányzó hetes, Magyar Narancs, 2021. 12.08.
GYÖRGY Péter: Osztás, Élet és irodalom, MŰBÍRÁLAT – TÁRLAT – LXV. évfolyam, 51–52. szám, 2021. december 22.
ZSIKLA Mónika: Osztás, Balkon on-line, 2022.01.17.
Workshop-ok:
2013
Hochschule für Bildende Künste, Braunschweig
2016
Babes-Bolyai Tudományegyetem (Filozófia kar), Kolozsvár