Nagy Barbara
1976-ban született Szentendrén, jelenleg is itt, az Új Művésztelepen dolgozik.
2024 Munkácsy-díjban részesült.
Iskolai végzettség:
2009-12 Doktori /DLA/ képzés, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest
2000-2005 Magyar Képzőművészeti Egyetem, festő szak, Maurer Dóra osztálya.
Tagja a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesületnek (OSAS), a Szentendrei Grafikai Műhelynek, a Fiatal Művészek Stúdiójának, a Vajda Lajos Stúdió Kulturális Egyesületnek, illetve a MAOE-nek.
Kritikai írások az Élet és Irodalom, Balkon, Új Művészet és Műértő heti ill. folyóiratokban.
Kurátori tevékenységek a Mank-nál illetve a OSAS-nál.
Oktatói tevékenység: 2023 Magyar Képzőművészeti Egyetem, adjunktus
2022 Óbudai Egyetem Ybl Miklós Építészmérnöki Kar óraadó
2019-22 Vujicsics Tihamér AMI, Szentendre, Festő-Grafika Szak vezető
Ösztöndíjak:
2009 Római Magyar Akadémia, Róma /I/
2007 Budapest Galéria ösztöndíja, Freising /D/
2006 Klassikfestival, Marl, /D/
2005 DAAD ösztöndíj, Berlin, /D/
2003 Budapest Galéria ösztöndíja, Salzburg /A/
A szentendrei Új Művésztelepen alkotó Nagy Barbara művészeti érdeklődésének középpontjában a látás mibenléte, a vizuális érzékelés természete, a fény képteremtő ereje és az ezekkel összefüggő filozófiai kérdések állnak.
Rendszerint metszett, feketére festett fatáblákat készít. Művei elhelyezhetők a monokróm festészeti hagyományban, de a 20. századi nonfiguratív művészeti irányzatok nyelvezetéhez és formavilágához is szoros kapcsolat fűzi őket. Nagy Barbara „Fény-Képei” nem ábrázolnak, hanem – ahogyan ő maga fogalmaz – „megvalósítanak”. Ritmikusan tagolt kompozícióinak geometrikus vagy éppen organikus formáit a képek háromdimenzióba nyitott felületén vissszaverődő fény, illetve az attól elválaszthatatlan idő teszi láthatóvá.
A fény és a fekete szín paradox kapcsolatát is kutató művek a festészetet alapjaiban meghatározó kérdésekről szólnak, de vizsgálódása kiterjed a műalkotások létének alapvető kérdéseire is: munkái koherensen magukban hordozzák az olyan művészetet érintő kulcskérdéseket, mint hogy mitől válik egy tárgy műalkotássá, honnantól válik egy kép, egy gesztus művészetté, valami másnak, többnek a kifejezőjévé. Ez a látványon túlmutató, esztétikai indíttatású érdeklődés pedig időnként elviszi őt a legkülönfélébb médiumok irányába is, legyen szó installációról, videóról, konceptuális munkákról, illetve tus-, szén- vagy ceruzarajzokról.
Nagy Barbara tagja a Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesületnek a Fiatal Művészek Stúdiójának, a Vajda Lajos Stúdió Kulturális Egyesületnek, illetve a MAOE-nak.





